loading...
تریبون آزاد بخش یامچی(ایران - آذربایجان - بخش یامچی)
تریبون آزاد

خوش آمدید
[تصویر:  ee8tstv7p8r85lcwp5hl.gif]
سایت در حال راه اندازی می باشد. 
لطفا شکیبا باشید
مطالب تا صفحه 5 بروز میباشد .لطفا بازدید فرمائید
جلیل قربان زاده بازدید : 153 یکشنبه 04 مرداد 1394 نظرات (0)

مسیرجایگزین و امن برای مسافران منطقه آزاد ارس در روزهای پرترافیک جاده جلفا- مرند

رتبه های برتر کنکوریان یکانات بخش یامچی

سربازان پادار يامچي و شورش پادگان سلماس

قديمي ترين حمام يامچي

اعضای هئیت مدیره و بازرسین NGO (سازمان های مردم نهاد ) راهیان میشو مرند انتخاب شدند.

برداشت مکانیزه گندم در دشت یکانات بخش یامچی

صفحه ویژه اخبار کنکوریان 94 یامچی

روستای دیزج قربان همسایه ی دور اما نزدیک به یامچی!؟

قديمي ترين حمام (خزنه) يامچي كه آثار آن تا به حال باقي مانده است توسط فردي به نام كربلايي جليل ساخته شده است. محل اين حمام بالاتر از مسجد جامع یامچی در ساحل شمالي رودخانه آغ چاي  بوده است. خزنه در زيرزمين قرار داشته است و آب آن از رودخانه آغ چاي تامين مي شده است و دليل ساخته شده آن در كنار رودخانه نيز همين موضوع بوده است. منبع سوختي آن فضولات جيواني گوسفند بوده است كه از روستاي گله بان خريداري و توسط 8 الي 9 چهار پا از اين روستا به حمام حمل مي شده است.

ساخت حمام به شكل جديد در محله هاي مختلف یامچی صورت گرفته است. حمام قديمي واقع در کوچه شهید قصابی توسط فردي به نام حاج عباس شكراني ساخته شده بود. معماري خاص و زيباي حمام با سقف قوسي (كاسه اي) نظر هر ناظري را به خود جلب مي نمود. متاسفانه اين حمام در سال 1380 تخريب شد.

نزدیک پل قدیمی یامچی نیز حمامی ساخته شده بود.همچنین حمام دیگری نزدیک مسجد جامع یامچی وجود داشت که متاسفانه همه این حمام ها تخریب شده اند.

حمام به شكل نسبتاً مدرن آن توسط برادرات فرهمندي درست روبروي حمام قديمي شکرانی ساخته شده است. پس از لوله كشي آب به منازل و ساخته شدن حمام هاي خانگي اين حمام رونق خود را از دست داد و تعطیل شد.



رتبه های برتر آزمون سراسری 93/94 مجتمع شهید مظفر جنگی یکان کهریز بخش یامچی به نقل از استاد میر بهرام رستمی فعال فرهنگی منطقه یکانات به شرح زیر اعلام می گردد.

1- آقای کریم قاسم بگلو رتبه : 425

2- خانم زهرا باقری رتبه : 609

3- خانم زیبا محمودی رتبه : 1679

4- خانم مریم پیر علیلو رتبه : 3524

5- خانم رقیه رضوان پور رتبه : 6350

لازم به توضیح است که کل دانش آموزان پسرانه و دخترانه مجتمع 7 نفر بود که از میان این هفت نفر 5 دانش آموز، رتبه های خوبی در آزمون کسب نموده اند.

با تشکر از استاد میر بهرام رستمی که این خبر خوب را در اختیار ما قرار دادند.

تبریک

کسب رتبه های خوب کنکور در منطقه محروم یکانات بخش یامچی نشان از تلاش صادقانه دبیران و فعالان فرهنگی این منطقه دانش دوست دارد.ضمن تبریک این موفقیت تلاش همکاران فرهنگی این منطقه را ارج می نهیم.



اشاره :

شورش پادگان سلماس از جمله حوادث قابل تامل تاریخ معاصر است .25 نفر از سربازان یامچی که نقشی در این شورش نداشتند از سربازان این پادگان بودند.این بخش به این ماجرای تلخ اختصاص دارد.


پس از ماجراي جيلوها و كشته و مفقود شدن 20 نفر از سربازان پادار يامچي در ارديهشت ماه 1297 وحشت از رفتن به سربازي در يامچي حاكم شد. با اين همه چند سال بعد باز توسط ماموران دولتي سربازگيري شد. گروه جديد سربازان پادار يامچي به پادگان سلماس كه از مهمترين پادگانهاي ارتش در شمالغرب بود عازم شدند.

در ميان سربازان پادار سلماس فردي به نام آقاعلي كه برادرش علي اكبر در شورش جيلوها كشته شده بود؛ ابوالفضل كه بواسطه باسواد بودن به ميرزا ابوالفضل معروف بود از طايفه قره كينهلو و يوسف از طايفه پيرلو و شمار زيادي از طوايف ديگر نيز در اين پادگان بودند.

شورش پادگان سلماس در تيرماه 1305 اتفاق مي افتد. در اين موقع چند ماهي از تصويب قانون نظام وظيفه عمومي گذشته بود و رضاخان به سلطنت رسيده بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه در شب دوم تير ماه 1305، سربازان و درجه داران هنگ مختلط آذر در سلماس شورش كرده و سرهنگ يوسف خان فرمانده هنگ را به قتل رساندند. آنها مقداري اسلحه و مهمات و پول را چپاول نموده و به طرف خوي رفتند. آنها شروع به غارت و آتش زدن بازار كردند. انگيزه سربازان و درجه داران در شورش اين بود كه مواجب آنها پمج ماه به تأخير افتاده بود.

دولت براي سركوب شورش نيرو مي فرستد. در خوي، اين نيروها سربازان را جمع كرده و بازپرسي از آنها را شروع مي كنند. از مجموع 300 نفر پادگان سلماسي 25 نفر اهل يامچي بودند ولي هيچكدام از آنها نقشي در شورش نداشتند.

قضيه به تهران گزارش مي شود. دستور مي رسد كليه پادگان اعم از افسر و سرباز اعدام شوند. ماموريت اعدام به سرتيپي به نام حيدرقلي بيگلري سپرده مي شود. وي تصميم مي گيرد كه براي درس عبرت، عده اي را اعدام كنند. ميرزا ابوالفضل به عنوان منشي همراه سرتيپ بيگلري بوده است. در اين ميان وي با نفوذي كه داشت از اعدام سربازان پادار يامچي جلوگيري مي كند. 54 نفر از سربازان اعدام مي شوند و بقيه به 6 ماه الي 3 سال و بيشتر محكوم به زنداني در سنگ كاظم واقع در درياچه اروميه مي شوند. به اين ترتيب سربازان پادار يامچي به زندان مي افتند.

تصویری از کاظم داشی ارومیه را در زیر می بینید.

آنها پس از پايان محكوميت به زادگاه خود يامچي بر مي گردند ولي هرگز حوادث تلخ و خونين آن سالها را فراموش نمي كنند. پس از سركوب شورش پادگان سلماس ميرزا ابوالفضل همراه قواي نظامي از خوي به سلماس بر مي گردد و در جنگ با اشرار كرد به علت رشادت تشويق مي شود.


اخبار ارسالی مخاطبان سایت یامچی : در محل بخشداری یامچی اعضای هئیت مدیره و بازرسین  NGO  (سازمان های مردم نهاد ) راهیان میشو مرند انتخاب شدند.


با سلام.
به استحضار میرساند جلسه انتخابات اعضای هئیت مدیره و بازرسین  NGO  (سازمان های مردم نهاد ) راهیان میشو مرند با حضور نماینده محترم فرمانداری مرند وبخشداری یامچی در مورخه 94/4/29 درمحل بخشداری یامچی  برگزار گردید.
لازم به ذکر است اعضای هئیت مدیره وبازرسین  با رای گیری از تمامی اعضای حاضر و در حضور نمایندگان محترم فرمانداری وبخشداری به شرح ذیر انتخاب گردیدند .
رئیس هئیت مدیره : صمد حسن پور
نایب رئیس  هئیت مدیره : احد فرهمند
مدیر عامل : محمد رنجدوست
خزانه دار : محمد جدالی
بازرسین : محمد فرج زاده - نادر دهقانپوری
اعضای علی البدل : مالک محمودی - محمد حسین جدالی
هدف کلی سازمان : حفظ محیط زیست
با تشکر : NGO  راهیان میشو مرند

عکس : علی جدالی ( آغ دام لی )

مسیرجایگزین و امن برای مسافران منطقه آزاد ارس در روزهای پرترافیک جاده جلفا- مرند

کیلومتر 35 جاده جلفا - خوی سه راهی یکانات- یامچی


برداشت مکانیزه گندم در دشت یکانات بخش یامچی


روستای دیزج قربان همسایه ی دور اما نزدیک به یامچی!؟

روستای دیزج قربان فاصله چندانی با یامچی ندارد اما بواسطه نبود راه مواصلاتی امکان ارتباطی این دو منطقه از راه مرند- جلفا و سپس مسیر گلین قریه امکان پذیر است.مسیری که فاصله این دو منطقه را بسیار دور می سازد.

آیا وقت آن نرسیده است با هموار ساختن این مسیر امکان توسعه هر دو منطقه را افزایش دهیم؟؟

در این بخش چند عکس از این روستای  محروم اما زیبا را به نقل از وبلاگ روستا تقدیم می کنیم.

 


 








ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4139
  • کل نظرات : 272
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 17
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 64
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 269
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 156
  • بازدید ماه : 7,728
  • بازدید سال : 24,794
  • بازدید کلی : 1,037,400